I kvällens omgång av elitserien i hockey ändrar HV-tränaren Janne Karlsson om lite i formationerna. Förstafemman som sedan ett bra tag haft en näst intill grundmurad forwardkedja med Thörnberg, Davidsson och Vouttolainen ändras nu, och Fredrik Bremberg tar Thörnbergs plats.
Det är en intressant förändring. Hittils i år har svenska mästarna haft problem med att poängproduktionen i synnerhet har gjorts av förstafemman. Tidigare poängkungen Bremberg har endast producerat fem poäng så här långt. Janne Karlsson har fått kritik av bland andra Aftonbladets Mats Wennerholm för att han inte låter Bremberg spela högre upp än i tredjefemman. Jag är beredd att till en viss del instämma i den kritiken. "Linkan" är en lirare som trivs bäst när han är i händelsernas centrum och får agera i rollen av en nyckelspelare. Med denna förändring får han möjligheten att träda in i den roll han helst vill ha.
Det ska också bli spännande att se hur Martin Thörnberg fungerar i en kedja tillsammans med Andreas Falk och Jesper Fasth.
Visar inlägg med etikett Hockey. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hockey. Visa alla inlägg
torsdag 18 november 2010
söndag 25 april 2010
Svenska mästarna HV71 - bäst när det verkligen gäller
HV71 kom igår till Stockholm med chansen att avgöra SM-finalserien mot Djurgården. Det var för spelarna mentalt pressande dels att för att så alltid är i en SM-final när ett lag har chansen att avgöra; man måste palla för trycket. Men också för att klubbledare och spelare fått utstå hot och trackasserier. Aftonbladet kunde avslöja att en a HV:s klubbledare levt de senaste dagarna med polisbeskydd. HV:s kanadensiske back Lance Ward fick dessutom ta emot dödshot mitt under matchen av publiken bakom spelarbåset.
Jag kommer från Nordamerika och där för man fängelse om man dödshotar någon. Men när jag påpekade för en vakt vad fansen hade för sig så ryckte han bara på axlarna.
Detta är självklart helt oacceptabelt. Men ja återkommer till detta senare.
Finalserien hade i de tidigare matcherna varit den bästa på mycket länge, och denna var definitivt inget undantag. Full fart från första stund, och goda målchanser från båda lagen. Men suveräna målvakter samt samlade försvar i båda lagen såg till att det inte blev några mål i första perioden. Men i den andra lossnade det och Andreas Holmqvist smällde in ledningsmålet för Djurgården efter fyra minuter; en glädje för stockholmarna som blev kortvarig eftersom Pasi Poistula drämmde in kvitteringen knappt en kvart senare. En minut in i den andra perioden ger David Petrasek HV ledningen och det resultatet står sig. Men när man som HV-fan börjar vittra en viss gulddoft dödas denna genom att Kristoffer Ottosson kvitterar med bara fyra minuter kvar av den tredje perioden. Det är såklart föga överraskande att även denna final går till sudden, en riktig nagelbitare var att vänta.
Än mer nagelbitare blev det när Djurgården sköt ett skott i stolpen och ett i ribban efter returen. Men när 4,19 gått slår Timuu Laine in segerpucken, vilket innebär att HV71 är Svenska mästare 2010. Underbart!
Varför HV71 är 2000-talets än så länge bästa lag sammanfattar Tomas Ros på ett väldigt bra sätt. Jag vill dock säga att han inte riktigt lyfter fram det faktum att HV är bäst när det verkligen gäller. Det har aldrig nånsin hänt innan att 5 av 6 finalmatcher gått till sudden death; frågan är om det någonsin kommer att hända igen. Nån kan tycka att det är en ren tillfällighet vem det är som avgör i ett sådant skede. Jag skulle snarare påstå att det handlar om att ha den rätta mentaliteten och palla trycket i en pressad situatin som avgör vem som drar det längsta strået. Att vinna så många sudden-matcher som HV gjort bevisar en mental styrka utan dess like, och denna var en mycket stor del av att HV avgjorde denna finalserie på det sätt man gjorde.
Finalserien har tyvärr kantats av allt för många tråkigheter. Vandalism, hot och trackasserier har förekommit på flera matcher. Och höjden av idioti nåddes när HV-spelarna fick föremål kastade på sig under självaste mottagandet av guldmedaljerna på isen. Flera personer försökte till och med ta sig in på isen. Detta är fullständigt oacceptabelt. Och det är ingen långsiktig lösning att klubbarna portar varandras fans från matcherna. Istället måste frågan ses som ett samhällsproblem och komma upp på hög politisk nivå. Kameraövervakning av läktarna och att porta de värsta busarna är den rätt medicinen; något som fungerat utmärkt i England. Självklart så måste också klubbarna ligga på sina supportrar. AIK bröt med Black Army då de vägrade att förbättra sitt beteende på matcherna. Djurgården måste sätta samma press på sin supporterklubb "järnkaminerna". I värsta fall får man överväga att helt enkelt bryta med klubben. Men att ha sportchefer och spelare som hejjar på hulliganer som förstör för andra, det är inte ok nånstans.
Tack för en underbar finalserie, och Grattis Svenska mästarna HV71!!!!!!
Jag kommer från Nordamerika och där för man fängelse om man dödshotar någon. Men när jag påpekade för en vakt vad fansen hade för sig så ryckte han bara på axlarna.
Detta är självklart helt oacceptabelt. Men ja återkommer till detta senare.
Finalserien hade i de tidigare matcherna varit den bästa på mycket länge, och denna var definitivt inget undantag. Full fart från första stund, och goda målchanser från båda lagen. Men suveräna målvakter samt samlade försvar i båda lagen såg till att det inte blev några mål i första perioden. Men i den andra lossnade det och Andreas Holmqvist smällde in ledningsmålet för Djurgården efter fyra minuter; en glädje för stockholmarna som blev kortvarig eftersom Pasi Poistula drämmde in kvitteringen knappt en kvart senare. En minut in i den andra perioden ger David Petrasek HV ledningen och det resultatet står sig. Men när man som HV-fan börjar vittra en viss gulddoft dödas denna genom att Kristoffer Ottosson kvitterar med bara fyra minuter kvar av den tredje perioden. Det är såklart föga överraskande att även denna final går till sudden, en riktig nagelbitare var att vänta.
Än mer nagelbitare blev det när Djurgården sköt ett skott i stolpen och ett i ribban efter returen. Men när 4,19 gått slår Timuu Laine in segerpucken, vilket innebär att HV71 är Svenska mästare 2010. Underbart!
Varför HV71 är 2000-talets än så länge bästa lag sammanfattar Tomas Ros på ett väldigt bra sätt. Jag vill dock säga att han inte riktigt lyfter fram det faktum att HV är bäst när det verkligen gäller. Det har aldrig nånsin hänt innan att 5 av 6 finalmatcher gått till sudden death; frågan är om det någonsin kommer att hända igen. Nån kan tycka att det är en ren tillfällighet vem det är som avgör i ett sådant skede. Jag skulle snarare påstå att det handlar om att ha den rätta mentaliteten och palla trycket i en pressad situatin som avgör vem som drar det längsta strået. Att vinna så många sudden-matcher som HV gjort bevisar en mental styrka utan dess like, och denna var en mycket stor del av att HV avgjorde denna finalserie på det sätt man gjorde.
Finalserien har tyvärr kantats av allt för många tråkigheter. Vandalism, hot och trackasserier har förekommit på flera matcher. Och höjden av idioti nåddes när HV-spelarna fick föremål kastade på sig under självaste mottagandet av guldmedaljerna på isen. Flera personer försökte till och med ta sig in på isen. Detta är fullständigt oacceptabelt. Och det är ingen långsiktig lösning att klubbarna portar varandras fans från matcherna. Istället måste frågan ses som ett samhällsproblem och komma upp på hög politisk nivå. Kameraövervakning av läktarna och att porta de värsta busarna är den rätt medicinen; något som fungerat utmärkt i England. Självklart så måste också klubbarna ligga på sina supportrar. AIK bröt med Black Army då de vägrade att förbättra sitt beteende på matcherna. Djurgården måste sätta samma press på sin supporterklubb "järnkaminerna". I värsta fall får man överväga att helt enkelt bryta med klubben. Men att ha sportchefer och spelare som hejjar på hulliganer som förstör för andra, det är inte ok nånstans.
Tack för en underbar finalserie, och Grattis Svenska mästarna HV71!!!!!!
fredag 23 april 2010
Löjligt och pinsamt Djurgården!
Svensk hockey upplever just nu den kanske bästa SM-finalen genom tiderna. Av fem matcher har än så länge 4 fått avgöras i Sudden. Senast igår väntade sig alla att DIF skulle avgöra enkelt när de i början av andra perioden hade en ledning med 3-0. Men HV jobbade sig tillbaka in i matchen på ett sensationellt sätt och kunde vinna i sudden när Martin Thörnberg slog in 5-4 pucken. Dessförinnan hade Johan Davidsson haft ett jätteläge att avgöra med tio sekunder kvar, men väldigt typiskt HV blev det ett ribbskott.
Sen igår kväll kom dock segerglädjen av sig när Djurgården offentliggjorde att HV-klacken är portade från nästa match i Globen. Efter att HV och DIF i samförstånd inte släppt in en djurgårdsklack i match 4 och 5 i Kinnarps arena ger DIF:arna igen med samma mynt.
HV71-ordföranden Hans-Göran Frick beskriver det hela som en ren hämndaktion.
– Det är en ren hämnd från Djurgården. Vi kommer att skicka upp våra supporterbussar som planerat. Vi ska ta guld och våra fans ska få vara med och fira
Ja det ter sig märkligt. Att Djurgårdsfansen betedde sig illa, skadade folk och därefter blev avstängda ter sig för de alldra flesta inte mer än rätt. Ja DIF:supportrarna vandaliserade ju till och med sin egen arena. Att det även i HV-klacken kan finnas ett och annat rötägg tvivlar jag inte på. Vad som är desto konstigare i sammanhanget är att HV-klacken tidigare fått beröm av både polis och matchvärdar för sitt goda uppförande, enligt North Banks ordförande Linda Brevitz
Bland experterna går åsikterna lite isär. Leif Boork beskriver det som vansinnigt med aftonbladets Lasse Anrell tyckts visa någon form av förståelse. Tycker faktiskt att en hockeyexpert av hans kaliber borde veta bättre.
Djurgårdens sportchef Mats Larsson påstår att de haft en överenskommelse med HV sedan flera dagar tillbaka, vilket HV-ledningen starkt tillbakavisar. Och om det nu varit så, varför är detta något som offentliggörs väldigt lägligt när DIF ligger under med 3-2 i macher och är piskade att vinna? Dessutom är det frågan om ett sånt här beteende inte är rent regelvidrigt, eftersom ett sådant här beslut måste fattas i samråd mellan klubbarna samt svenska hockeyligan. Det är en ren hämndaktion och endast till för att Psyka HV när vi har guldläge. Men vi ska verkligen inte låta oss psykas!
Sammanfattningsvis vill jag säga om det hela att för att få bukt med liknande problem i framtiden, lär av engelsmännen. England var en gång i tiden det land med mest fotbollsvåld av alla. Men när klubbarna i samarbete med polisen filmade och kartlade vilka som var bråkmakare kunde man enkelt porta dessa från arenorna. Så borde även vi göra i Sverige, så att alla som går på hockey kan känna sig trygga på läktaren.
Men imorrn så håller vi tummarna för att HV avgör denna finalserie. Heja HV71!
Sen igår kväll kom dock segerglädjen av sig när Djurgården offentliggjorde att HV-klacken är portade från nästa match i Globen. Efter att HV och DIF i samförstånd inte släppt in en djurgårdsklack i match 4 och 5 i Kinnarps arena ger DIF:arna igen med samma mynt.
HV71-ordföranden Hans-Göran Frick beskriver det hela som en ren hämndaktion.
– Det är en ren hämnd från Djurgården. Vi kommer att skicka upp våra supporterbussar som planerat. Vi ska ta guld och våra fans ska få vara med och fira
Ja det ter sig märkligt. Att Djurgårdsfansen betedde sig illa, skadade folk och därefter blev avstängda ter sig för de alldra flesta inte mer än rätt. Ja DIF:supportrarna vandaliserade ju till och med sin egen arena. Att det även i HV-klacken kan finnas ett och annat rötägg tvivlar jag inte på. Vad som är desto konstigare i sammanhanget är att HV-klacken tidigare fått beröm av både polis och matchvärdar för sitt goda uppförande, enligt North Banks ordförande Linda Brevitz
Bland experterna går åsikterna lite isär. Leif Boork beskriver det som vansinnigt med aftonbladets Lasse Anrell tyckts visa någon form av förståelse. Tycker faktiskt att en hockeyexpert av hans kaliber borde veta bättre.
Djurgårdens sportchef Mats Larsson påstår att de haft en överenskommelse med HV sedan flera dagar tillbaka, vilket HV-ledningen starkt tillbakavisar. Och om det nu varit så, varför är detta något som offentliggörs väldigt lägligt när DIF ligger under med 3-2 i macher och är piskade att vinna? Dessutom är det frågan om ett sånt här beteende inte är rent regelvidrigt, eftersom ett sådant här beslut måste fattas i samråd mellan klubbarna samt svenska hockeyligan. Det är en ren hämndaktion och endast till för att Psyka HV när vi har guldläge. Men vi ska verkligen inte låta oss psykas!
Sammanfattningsvis vill jag säga om det hela att för att få bukt med liknande problem i framtiden, lär av engelsmännen. England var en gång i tiden det land med mest fotbollsvåld av alla. Men när klubbarna i samarbete med polisen filmade och kartlade vilka som var bråkmakare kunde man enkelt porta dessa från arenorna. Så borde även vi göra i Sverige, så att alla som går på hockey kan känna sig trygga på läktaren.
Men imorrn så håller vi tummarna för att HV avgör denna finalserie. Heja HV71!
Etiketter:
1,
Djurgården,
Hockey,
HV71,
Lasse Anrell,
Leif Boork,
Martin Thörnberg
måndag 19 april 2010
Årets finalserie en enda lång rysare
Jag måste ju såklart också ta tillfället i akt att skriva om SM-finalerna som tagit sig en viss vändning efter mycket spänning och dramatik.
Efter att ha förlorat första matchen på Hovet räknade alla så kallade experter genast bort HV och lyfte DIF till segrare innan det ens funnits en chans för HV att visa vad man gått för. De två matcherna efter det har båda varit mycket jämna och bjudit på underhållande anfallshockey i ett rafflande tempo. Båda har gått till sudden där HV har dragit det längsta strået. Båda gångerna är det HV:s fenomenala förstafemma som avgjort. I lördags var det Lagkapten Johan Davidsson, och idag föll äran åt en finske stjärnan Jukka Vouttalainen. Efter att den så kallade JÖnsson-ligan i Sverige länge betecknats som en av de bättre genom tiderna måste jag nog ändå säga att den inte slår Vouttalainen-Davidsson-Thörnberg. HV har nu två raka hemmamatcher, och man ska inte ta ut någon seger i förskott. Men det är trots allt en viss fördel för smålänningarna just nu. En lätt fördel, mycket lätt.....
Tyvärr så har denna finalserie så här långt också präglats av en del tråkigheter. Ja syftar på att Djurgårdsfansen i Kinnarps arena kastade ned saker på sittplatsläktaren, vilket bland annat resulterade i att en tonårspojke fick ett glas i huvudet. Jag är glad för att hockeyn har återuppstått i Stockholm, men detta som vi fått se nu är bara tråkigt. Det förstör både för spelare och publik. Kommande två matcher i Jkpg kommer att spelas utan bortaklack. Det är givetvis trist, men samtidigt kanske den enda vägen att markera för huliganerna att ett sådant beteende de visat upp inte är acceptabelt.
Ja måste ändå säga att kvällens hetaste spelare var Djurgårdsmålvakten Gustav Wesslau. Han tog allt! Eller inte riktigt, och det var ju bra för oss det....
Efter att ha förlorat första matchen på Hovet räknade alla så kallade experter genast bort HV och lyfte DIF till segrare innan det ens funnits en chans för HV att visa vad man gått för. De två matcherna efter det har båda varit mycket jämna och bjudit på underhållande anfallshockey i ett rafflande tempo. Båda har gått till sudden där HV har dragit det längsta strået. Båda gångerna är det HV:s fenomenala förstafemma som avgjort. I lördags var det Lagkapten Johan Davidsson, och idag föll äran åt en finske stjärnan Jukka Vouttalainen. Efter att den så kallade JÖnsson-ligan i Sverige länge betecknats som en av de bättre genom tiderna måste jag nog ändå säga att den inte slår Vouttalainen-Davidsson-Thörnberg. HV har nu två raka hemmamatcher, och man ska inte ta ut någon seger i förskott. Men det är trots allt en viss fördel för smålänningarna just nu. En lätt fördel, mycket lätt.....
Tyvärr så har denna finalserie så här långt också präglats av en del tråkigheter. Ja syftar på att Djurgårdsfansen i Kinnarps arena kastade ned saker på sittplatsläktaren, vilket bland annat resulterade i att en tonårspojke fick ett glas i huvudet. Jag är glad för att hockeyn har återuppstått i Stockholm, men detta som vi fått se nu är bara tråkigt. Det förstör både för spelare och publik. Kommande två matcher i Jkpg kommer att spelas utan bortaklack. Det är givetvis trist, men samtidigt kanske den enda vägen att markera för huliganerna att ett sådant beteende de visat upp inte är acceptabelt.
Ja måste ändå säga att kvällens hetaste spelare var Djurgårdsmålvakten Gustav Wesslau. Han tog allt! Eller inte riktigt, och det var ju bra för oss det....
Etiketter:
Djurgården,
Gustav Wesslay,
Hockey,
HV71,
Johan Davidsson,
Jukka Vouttalainen
tisdag 13 april 2010
Hockeyliberalen är skapad
Efter att länge ha funderat har jag äntligen kommit till skott och skapat min blogg. Har valt att ge den det passande namnet Hockeyliberalen eftersom ja tycker det kännetecknar min personlighet på ett utmärkt sätt. Och vad kan vara mer passande än att börja med ett inlägg om SM-finalserien mellan HV71 och Djurgårdens IF.
Det råder inget tvivel om att båda finallagen är mycket välförtjänta av sina platser. Det är två lag som spelar en underhållande anfallshockey och har spelarmaterial för att kunna skapa en spännande och fartfylld finalserie. Djurgårdens stora fördel är att de har en hunger efter att under några år legat i elitseriens nedre regioner. För mitt HV71 talar rutinen. Detta är lagets tredje SM-final och de vet hur man håller nerverna i chack. Den bredd HV har är ett annat slagkraftigt vapen. Man har fyra starka femmor där i princip alla kan gå in och avgöra matcher. Att man dessutom har ett fruktat och effektivt power play är också något som talar till HV:s fördel.
Bland de så kallade experterna går meningarna ganska brett isär. Leif Boork är inne på att "HV fortfarande har mer att ge" och Tomas Roos går så långt att han på sin hockeyblogg skriver att HV kommer att spela ut Djurgården. Däremot tror Niklas Wikegård på Stockholmarna, och han får väl ändå ses som en av Sveriges främre hockeyexperter.
För egen del så låter jag bli att tippa något än så länge. Men med den trupp HV har, och det självförtroende borde det finnas goda chanser att ta hem guldet till Jönköping.
Go HV71!
Det råder inget tvivel om att båda finallagen är mycket välförtjänta av sina platser. Det är två lag som spelar en underhållande anfallshockey och har spelarmaterial för att kunna skapa en spännande och fartfylld finalserie. Djurgårdens stora fördel är att de har en hunger efter att under några år legat i elitseriens nedre regioner. För mitt HV71 talar rutinen. Detta är lagets tredje SM-final och de vet hur man håller nerverna i chack. Den bredd HV har är ett annat slagkraftigt vapen. Man har fyra starka femmor där i princip alla kan gå in och avgöra matcher. Att man dessutom har ett fruktat och effektivt power play är också något som talar till HV:s fördel.
Bland de så kallade experterna går meningarna ganska brett isär. Leif Boork är inne på att "HV fortfarande har mer att ge" och Tomas Roos går så långt att han på sin hockeyblogg skriver att HV kommer att spela ut Djurgården. Däremot tror Niklas Wikegård på Stockholmarna, och han får väl ändå ses som en av Sveriges främre hockeyexperter.
För egen del så låter jag bli att tippa något än så länge. Men med den trupp HV har, och det självförtroende borde det finnas goda chanser att ta hem guldet till Jönköping.
Go HV71!
Etiketter:
Djurgården,
Hockey,
HV71,
Leif Boork,
Niklas Wikegård,
SM-final
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
