Dagens industri berättar idag att partiets nya inställning till LAS splittrar partiet. Sveriges största regeringsparti som tidigare alltid haft en mycket kritisk hållning till LAS har under Fredrik Reinfeldts och Anders Borgs ledning intagit en ställning som allt mer liknar den som Socialdemokraterna har. Men det finns uppenbarligen vissa sprickor i partiet i frågan.
Fyra av tio moderata riksdagsledamöter går emot de nya Moderaternas las-vänliga linje, enligt en enkät genomförd av arbetsrättstidningen Lag och avtal.
Den stora minoritetsgruppen svarar tveklöst ja på frågan ”bör arbetsgivare få större möjlighet att bestämma vilka som ska stanna kvar vid arbetsbrist?”. De vill att arbetsgivarna friare än idag ska kunna välja vem som ska få behålla jobbet vid arbetsbrist.
Moderaterna har under partiledare Fredrik Reinfeldts ledning övergett den kritiska hållning till arbetsrätten som arbetsgivarna i Svensk Näringsliv står för.
I dagsläget är det Centern och Folkpartiet som står för den största viljan att förändra LAS. I ett system där arbetsgivaren tillåts bestämma mer över vilka som ska få gå vid uppsägningar gör att alla anställda på arbetsplatsen får samma chans att visa på allvar vad de går för. I det nuvarande turordningssystemet spelar det ingen roll hur duktig man är, då det alltid är den som varit på arbetsplatsen längst som får förtur att stanna kvar.
De förändringar som gjorts under de senaste fyra åren är visserligen steg i rätt riktning, men det finns ännu mycket kvar att göra på området.
Visar inlägg med etikett Centerpartiet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Centerpartiet. Visa alla inlägg
torsdag 21 oktober 2010
LAS och Moderaterna
Etiketter:
Anders Borg,
Arbetsrätt,
Centerpartiet,
folkpartiet,
Fredrik Reinfeldt,
LAS,
Moderaterna
söndag 18 juli 2010
Almedalen - betydligt mer än ett "fyllejippo"
I Höglandsnytt skriver Centerns riksdagskandidat Lars-Håkan Halldin om att Almedalsveckan bör läggas ned eftersom det inte är nåt annat än ett politiskt, medialt och kommersiellt jippo. Han förordar att almedalsveckan ska läggas ned och att han ska göra allt för att "inte hans parti ska delta i denna dumhetens huvudbastion".
"Jag skall göra mitt allt för att inte mitt parti ska delta i denna dumhetens huvudbastion. Felet är att det är ett kommersiellt jippo, där man säljer vad som helst utom vett, sans och förstånd. Ett exempel på naiviteten och dumheten, sextio meter i högklackat, är ett av många exempel från spritångornas Visby.
Almedalen har varit politisk, kommersiell och medial hästmarknad utan ansvarstagande aktörer. Centern skall i fortsättningen inte smutsa ner sin byk på "Brottsplats Almedalen”. Låt nu aktörerna nyktra till och bakfyllan lägga sig så man får perspektiv på hur dumt hela arrangemanget är."
I artikeln framhåller Halldin också att jippot förstörde en människas liv, och syftar då givetvis på Littorinaffären.
Hur almedalen som evenemang hänger ihop med Littorins påstådda sexköp framkommer inte i artikelnt. Självklart är det en tragedi på det sätt Aftonbladet hängt ut den förre arbetsmarknadsministern, men jag förstår inte hur detta kan kopplas till det årliga almedalsevenemanget. Det var ju knappast där det hela skulle ha inträffat, och Aftonbladets journalister hade säkerligen hoppat på honom lika gärna på Stockholm Central, på Arlanda, eller på Silja lines färjeterminal. Och lika lite har det att göra med att landets makthavare sippat lite rosévin på en och annan tillställning under veckan. För övrigt är det beklagligt på vilket sätt Halldin använder en människas öde som ett slagträ i kampen för ett nyktrare samhälle (en åsikt han dock är fullt berättigad att ha).
Jag själv har varit på Almedalen två gånger nu. Det är ett färgsprakande evenemang fullt med intressanta seminarier och event som passar alla smaker. Det är dessutom ett lysande tillfälle att knyta värdefulla kontakter för framtiden, och framförallt träffa andra lika sinnade, umgås och bara ha allmänt trevligt. Det dricks en del alkohol, precis om på vilket annat större event som helst. Det är dock ingen som tvingar någon till detta, utan ett initiativ som besökarna själva tar. Ska Halldin för övrigt hålla Centern därifrån så har han mycket att jobba för, de var nämligen väldigt synliga i år såväl gamla som unga.
"Jag skall göra mitt allt för att inte mitt parti ska delta i denna dumhetens huvudbastion. Felet är att det är ett kommersiellt jippo, där man säljer vad som helst utom vett, sans och förstånd. Ett exempel på naiviteten och dumheten, sextio meter i högklackat, är ett av många exempel från spritångornas Visby.
Almedalen har varit politisk, kommersiell och medial hästmarknad utan ansvarstagande aktörer. Centern skall i fortsättningen inte smutsa ner sin byk på "Brottsplats Almedalen”. Låt nu aktörerna nyktra till och bakfyllan lägga sig så man får perspektiv på hur dumt hela arrangemanget är."
I artikeln framhåller Halldin också att jippot förstörde en människas liv, och syftar då givetvis på Littorinaffären.
Hur almedalen som evenemang hänger ihop med Littorins påstådda sexköp framkommer inte i artikelnt. Självklart är det en tragedi på det sätt Aftonbladet hängt ut den förre arbetsmarknadsministern, men jag förstår inte hur detta kan kopplas till det årliga almedalsevenemanget. Det var ju knappast där det hela skulle ha inträffat, och Aftonbladets journalister hade säkerligen hoppat på honom lika gärna på Stockholm Central, på Arlanda, eller på Silja lines färjeterminal. Och lika lite har det att göra med att landets makthavare sippat lite rosévin på en och annan tillställning under veckan. För övrigt är det beklagligt på vilket sätt Halldin använder en människas öde som ett slagträ i kampen för ett nyktrare samhälle (en åsikt han dock är fullt berättigad att ha).
Jag själv har varit på Almedalen två gånger nu. Det är ett färgsprakande evenemang fullt med intressanta seminarier och event som passar alla smaker. Det är dessutom ett lysande tillfälle att knyta värdefulla kontakter för framtiden, och framförallt träffa andra lika sinnade, umgås och bara ha allmänt trevligt. Det dricks en del alkohol, precis om på vilket annat större event som helst. Det är dock ingen som tvingar någon till detta, utan ett initiativ som besökarna själva tar. Ska Halldin för övrigt hålla Centern därifrån så har han mycket att jobba för, de var nämligen väldigt synliga i år såväl gamla som unga.
Etiketter:
alkohol,
Almedalen,
Centerpartiet,
Littorin,
Littorinaffären
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
