tisdag 20 april 2010

motorvägbyggen och satsningar på kollektivtrafik. Det ena utesluter inte det andra

Idag gjorde Stockholms oppositionsborgarråd Carin Jämtin en helomvändning i frågan om byggandet av förbifartsleden "Förbifart Stockholm". Från att tidigare varit överens med den Borgerliga alliansen om att den ska byggas vill man nu istället år 2012 ha en folkomröstning om förbifartens vara eller icke vara. Att sossarna har lämnat överenskommelsen är märkligt, men vad som är ännu märkligare är att folkomröstningen är tänkt att gå till på följande sätt: På valsedeln ska man fylla i om man vill ha 1. Satsning på spår och kollektivtrafik 2. Förbifart Stockholm.

Detta ter sig märkligt. Att Stockholm ska ha en bra och fungerande kollektivtrafik är självklart, men det kommer inte att trolla bort de problem som finns med de bilar som bara passerar rätt igenom staden. Därför behövs förbifarten. Båda två är alltså viktiga satsningar. Men nu försöker Socialdemokraterna, givetvis med hårda påtryckningar från MP ställa dessa emot varandra. Det är ett felaktigt tänk och den svenska huvudstadens infrastruktur riskerar att bli mycket lidande ifall det blir maktskifte vid höstens val.

I övrigt kan jag rekommendera Per Kågesons artikel artikel om att förbifarten måste ha mer utrymme för kollektivtrafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar